Tekstvak: Klassenmanagement

 

ICT inpassen in het klassenmanagement?
Het blijkt voor sommige leerkrachten lastig te zijn om ICT een plaats te geven in het onderwijs. Waar dit nu aan ligt willen de scholen met behulp van de Kennisrotonde onderzoeken. Hangt het nauw samen met de manier waarop het klassenmanagement is ingericht (leraargestuurd vs. leerlinggestuurd)? Hoe kan ICT in de verschillende vormen van klassenmanagement een plaats krijgen?

 

Hieronder een aantal ideeën m.b.t. computerbeurten in de klas:

 

                              

Tip 01    Tip 02   Tip 03    Tip 04   Tip 05    Tip 06  

                                           

Tip 07   Tip 08    Tip 09   Tip 10    Tip 11   Tip 12   

 

 

Klassenmanagement:

http://www.internetwijzer-bao.nl/klassenmanagement/

http://www.ictopschool.net/kennis/vraagstukken/0011

 

Diverse manieren om de computer extra te gebruiken in de klas

 

1.     Tijdens ZW in roulatiesysteem iedere keer een aantal kinderen gedurende bepaalde tijd achter de computer

2.     Tijdens (verlengde) instructie de kinderen die het niet nodig hebben achter de computer zetten

3.     Maak gebruik van de computers die niet gebruikt worden bijv. tijdens een gymles of op vrijdagmiddag.

4.     Laat kinderen hun opstel op de computer maken

5.     Gebruik de computers tijdens het AVI-lezen om kinderen te laten flitsen met iemand uit groep 7 of 8 (tutorflitsen)

6.     Gebruik de computer als extra hulpmiddel voor kinderen die moeite hebben met bepaalde vakken. In het handelingsplan kan dan bijv komen dat het kind 3 x per week moet oefenen met een bepaald programma.

7.     Gebruik de computer in plaats van een taalles (groep 6 t/m 8) www.pcb-derank.nl/ ga naar lessen en dan naar taal. Ook spelling is hier uitgewerkt van Taal Actief

8.    Computeren in de weektaak opnemen, bij de een misschien meer dan de ander om extra te oefenen.

9.    Promoot het maken van een PowerPoint als spreekbeurt. (bovenbouw)

10.      Zoek op Internet naar websites die bij een Wereldoriëntatieles passen en laat de kinderen n.a.v. leerpunten zelf
       
naar informatie zoeken.

11.     Maak in de onderbouw gebruik van computerouders

12.      Gebruik bij het aanleren van een woordje in groep 3 de computer als televisie en laat via http://beeldbank.schooltv.nl/ de filmpjes kijken die bij de woordjes horen.

13.      Gebruik bij het buitenspelen of gymen van 1 kleutergroep de computers in die klas.

14.      Tijdens de kleuterkring kunnen bijv. de oudsten al aan de computer gaan werken, terwijl er met de jongsten wordt geoefend. (evt. andersom met begeleiding van ouders of tutor)

15.      In de werkles altijd als verplicht werkje indelen (of verplicht voor de oudsten en keuze voor de jongsten)

16.      Laat de kleuters luisteren naar een digitaal prentenboek of een voorleesverhaal.

17.      Ook de kleuters kunnen clipjes bekijken op beeldbank.

 

 

 

Gezond computeren: Leraren
http://www.ictopschool.net/infrastructuur/ICTOSFolder.2005-06-20.3118/kaart_leerkracht

 

Gezond computeren: leerlingen

http://www.ictopschool.net/infrastructuur/ICTOSFolder.2005-06-20.3118/kaart_leerling