ICT inpassen in het
klassenmanagement?
Het blijkt voor
sommige leerkrachten lastig te zijn om ICT een plaats te geven in het onderwijs.
Waar dit nu aan ligt willen de scholen met behulp van de Kennisrotonde
onderzoeken. Hangt het nauw samen met de manier waarop het klassenmanagement is
ingericht (leraargestuurd vs. leerlinggestuurd)?
Hoe kan ICT in de verschillende vormen van klassenmanagement een plaats
krijgen?
Hieronder een
aantal ideeën m.b.t. computerbeurten in de klas:
Tip 01 Tip
02 Tip 03 Tip 04
Tip 05 Tip 06
Tip 07 Tip 08
Tip 09 Tip 10 Tip 11
Tip 12
Klassenmanagement:
http://www.internetwijzer-bao.nl/klassenmanagement/
http://www.ictopschool.net/kennis/vraagstukken/0011
Diverse manieren om de computer extra te gebruiken in de
klas
1.
Tijdens
ZW in roulatiesysteem iedere keer een aantal kinderen gedurende bepaalde tijd
achter de computer
2.
Tijdens
(verlengde) instructie de kinderen die het niet nodig hebben achter de computer
zetten
3.
Maak
gebruik van de computers die niet gebruikt worden bijv. tijdens een gymles of
op vrijdagmiddag.
4.
Laat kinderen hun opstel op de computer maken
5.
Gebruik
de computers tijdens het AVI-lezen om kinderen te
laten flitsen met iemand uit groep 7 of 8 (tutorflitsen)
6.
Gebruik
de computer als extra hulpmiddel voor kinderen die moeite hebben met bepaalde
vakken. In het handelingsplan kan dan bijv komen dat het kind 3 x per week moet
oefenen met een bepaald programma.
7.
Gebruik
de computer in plaats van een taalles (groep 6 t/m 8) www.pcb-derank.nl/ ga naar lessen en dan
naar taal. Ook spelling is hier uitgewerkt van Taal Actief
8. Computeren in de weektaak opnemen,
bij de een misschien meer dan de ander om extra te oefenen.
9. Promoot het maken van een PowerPoint
als spreekbeurt. (bovenbouw)
10.
Zoek
op Internet naar websites die bij een Wereldoriëntatieles passen en laat de
kinderen n.a.v. leerpunten zelf
naar
informatie zoeken.
11.
Maak
in de onderbouw gebruik van computerouders
12.
Gebruik
bij het aanleren van een woordje in groep 3 de computer als televisie en laat
via http://beeldbank.schooltv.nl/
de filmpjes kijken die bij de woordjes horen.
13.
Gebruik
bij het buitenspelen of gymen van 1 kleutergroep de
computers in die klas.
14.
Tijdens
de kleuterkring kunnen bijv. de oudsten al aan de computer gaan werken, terwijl
er met de jongsten wordt geoefend. (evt. andersom met
begeleiding van ouders of tutor)
15.
In
de werkles altijd als verplicht werkje indelen (of verplicht voor de oudsten en
keuze voor de jongsten)
16.
Laat
de kleuters luisteren naar een digitaal prentenboek of een voorleesverhaal.
17.
Ook
de kleuters kunnen clipjes bekijken op beeldbank.
Gezond computeren: Leraren
http://www.ictopschool.net/infrastructuur/ICTOSFolder.2005-06-20.3118/kaart_leerkracht
Gezond computeren: leerlingen
http://www.ictopschool.net/infrastructuur/ICTOSFolder.2005-06-20.3118/kaart_leerling